Jak napsat kuchařku (a vydat ji vlastním nákladem)

Napsat vlastní knížku (a ani to nutně nemusí být kuchařka) je myslím věc, která někdy bleskla hlavou spoustě z nás. Jenže jak se to dělá? A kolik práce a úsilí stojí za vydáním knihy vlastním nákladem? O tom vám dneska budu povídat. 

Moje prvotina FIKA, sladká švédská kuchařka, vyšla v roce 2018. Letos vychází ve 2., aktualizovaném vydání spolu s mojí novou kuchařkou DORTY

Vlastní náklad vs. nakladatelství

U vydání knihy FIKA, sladká švédská kuchařka, jsem stála před rozhodnutím, zda ji vydat přes nakladatelství nebo vlastním nákladem (samonákladem). Dostala jsem už několik nabídek z nakladatelství, ale po pečlivém zvážení všech pro a proti jsem se rozhodla jít do vlastního nákladu. Chtěla jsem mít kontrolu nad každým krokem celého procesu a hlavně - chtěla jsem se naučit, jak taková kniha vzniká. 

O cestě k mé švédské kuchařce najdete na blogu samostatný článek.

A jak tedy vydat knihu vlastním nákladem?

1. Nejdůležitější je ujasnit si, o čem chcete psát a co chcete čtenářům předat. Co je to vaše téma? Víte o něm dostatek informací, abyste zvládl/a napsat celou knihu? Je vůbec potřeba psát o tomhle tématu novou knihu? Dobré je psát o velmi úzce změřeném oboru (třeba v mém případě je to švédské pečení nebo minimalistické dorty). Udělejte si takový menší průzkum kolem - jaké knihy už vyšly, zda tu není příliš velká konkurence. Protože kuchařek každoročně vychází opravdu velká spousta.

2. Teď si možná řeknete, proč tedy píšu o dortech, o kterých už toho bylo napsáno tolik? Myslím si, že mám co předat dál. Z vašich zpráv a komentářů vím, že si ke mně na blog často chodíte pro recepty na dorty, protože jsou skvěle vysvětlené a fungují. Moje dortové recepty jsou navíc velmi jednoduše nazdobené, nejsou přeslazené, modelované ani nehýří potravinářskými barvami. Jsou nadčasové a taková je i celá kuchařka Dorty.

3. Dobrým prvním krokem jsou sociální sítě, na kterých se svému tématu pravidelně věnujete. Pokud už sociální sítě máte a přemýšlíte nad kuchařkou, můžete se čtenářů zeptat, co si o vašem nápadu myslí, nebo jim rovnou říct, že jste na ní začali pracovat. Ukazovat jim celý proces, mluvit o něm, aby měli čtenáři pocit, že jsou jeho součástí od první myšlenky. 

4. Vytvořte přibližný obsah knihy. Bude rozdělená do nějakých kategorií? Moje FIKA je rozdělená na 4 roční období, naopak u Dortů dělení nenajdete, nicméně recepty kopírují chod celého roku - od jara do zimy). Tak si sedněte a alespoň od oka si napište svou představu. 

5. Sepište si i jednotlivé recepty, alespoň přibližně, abyste věděli, jak bude kniha obsáhlá. FIKA má přes 70 receptů, u Dortů je jich méně, zato delších a kniha je doplněná spoustou teoretických rad a pečlivě popsanými recepty na krémy a základní komponenty dortů.

6. Teď přichází čas na tvoření receptů. Já si většinou vymyslím recept, upeču ho a pak ho ladím k dokonalosti. Dorty peču dvakrát nebo třikrát, abych byla s výsledkem spokojená jako po chuťové, tak po vizuální stránce. Celý recept si pak velmi důkladně sepíšu.

7. Nyní je čas nafotit recepty. Toho se můžete buď ujmout vy sami nebo si najmout fotografa. Úprava fotografií je také velké téma. V závislosti na vámi vybraném papíře (bezdřevý ofset nebo křídový papír) budete upravovat barevnost fotek. Zatímco bezdřevý ofset (na kterém jsou vytištěné mé kuchařky) saje barvy a úprava fotek v počítači musí být mnohem výraznější a barevnější, křídový papír barvy příliš nezkresluje. 

8. Fotky do kuchařek si fotím sama fotoaparátem Canon 70D s objektivem 50 mm. Fotím ve formátu RAW a fotky upravuji nadvakrát. Poprvé, aby se mi líbily a daly se použít na blog, na soc. sítě apod. A podruhé je upravuji do knihy - zesvětlím, uberu černé barvy a upravím barevnost. V průběhu úpravy fotek si nechejte z tiskárny poslat nátisky (tedy simulaci toho, jak vypadá barevná úprava na vámi vybraném papíře) - věřte mi, bude se to velmi lišit oproti tomu, co vidíte na obrazovce počítače. A pak podle toho fotky doupravíte.

9. Ve chvíli, kdy pracujete na knize, je zároveň třeba řešit praktickou stránku věci. Zajistit tisk v tiskárně (nejlépe do vámi vybrané tiskárny zajet, pobavit se o ideální podobě knihy, jejím nákladu (tj. počtu vytištěných kusů), o rozsahu, druzích papíru...) - tiskárna by vám měla dát přibližnou kalkulaci tisku. Čím více kusů tisknete, tím nižší bude cena za kus. My tiskneme Dorty v nákladu 3000 ks a FIKU v nákladu 1500 ks (přičemž 1. náklad byl 2000 ks). 

10. Jak bude vypadat grafická podoba knížky? Zajděte se podívat do knihkupectví, prolistujte si pár kuchařek, podívejte se, co se vám líbí a z toho můžete pro začátek vycházet. Můj styl je velmi jemný, jednoduchý, váš může být naopak barevný a veselý... Vizuál knihy budete ladit s grafikem/grafičkou. S Lucií Penxa jsme vytvořily velmi jednoduchý, minimalistický a něžný vizuál knížky.

11. Obálka knihy (správně se jí říká potah) jsme se s Aňou Vančurovou vždy snažily udělat trochu netradičně. Ať už knihu FIKA, sladká švédská kuchařka, kterou zdobí lístečky evokující Švédsko a zároveň strážnický modrotisk, tak DORTY, kde je obálka jednobarevná s rámečkem a fotkou a potah je tištěný na papíře, který evokuje vazbu v plátně. Chceme, aby knihy byly nadčasové, dobře stárly a příliš nepodléhaly trendům.

12. Korektury, korektury, nekonečné korektury. První korektura proběhla v rukopisu, poté grafička kuchařku nasázela a další korekturu dělala korektorka přímo v sazbě. Kuchařku jsem pak pročítala několikrát ještě i já - písmenko po písmenku, aby v ní nezůstaly žádné chyby a překlepy (i když ono vždycky něco unikne pozornosti...). Mravenčí práce.

13. Jak financovat tisk knihy? Můžete mít našetřeno a zaplatit tisk z úspor nebo (jako já) použít crowfunding. Už podruhé jsem využila platformu Hithit. Jednoduše řečeno vytvoříte kampaň, vymyslíte odměny a během 30-45 dnů potřebujete vybrat cílovou částku (jinak se peníze vrací přispěvatelům). Je moc důležité pečlivě si celou kampaň naplánovat, dát o ní vědět, také třeba spustit reklamu na soc. sítích (pokud tohle není vaše parketa, opět si můžete někoho najmou). 

14. Někdy v mezičase zažádejte o ISBN, které se objeví v tiráži a na čárovém kódu na zadní straně knihy.

15. Tak, kniha je připravená k tisku. Odešlete data do tiskárny a netrpělivě čekáte. Já jsem se byla na tisk podívat, protože jsme ještě ladili barevnost fotek a potahu kuchařky (a určitě to doporučuji i vám). Pak bude ještě pár týdnů trvat, než vám kuchařky přivezou.

16. Budete knihy prodávat sami? Oslovte menší obchůdky s knihami, lokálními rukodělnými produkty, kavárny,... a zeptejte se, jestli by vaši knihu chtěli přidat do svého sortimentu. 

17. Nebo můžete jít cestou distribuce do knihkupectví. Velkým mínusem je cena - knihkupectví si berou kolem 50 % z ceny knihy. Zbylých 50 % vám tedy musí pokrýt cenu tisku, služeb (grafik, fotograf apod.) a ještě  vydělat na živobytí. Na druhou stranu, pokud nemáte velkou komunitu kolem své značky, knihkupectví mají zase tu výhodu, že na vaši knihu natrefí i ten, kdo vás na sítích vůbec nezná. My proto budeme zhruba třetinu nákladu posílat do distribuce, kterou nám zajišťuje nakladatelství Došel Karamel, a zbylé dvě třetiny prodáme přes náš eshop.

18. Marketing při prodeji knihy. S marketingem nám pomáhá marketingová agentura FANL. A protože sama vůbec nejsem technický typ, všechny záludnosti internetového vesmíru řeší můj muž, Milan Lund, který je webový vývojář na volné noze. 

19. Balení kuchařek. Knížky balím do pevných kartonových obálek - je to to nejekologičtější balení, na které jsem přišla a zároveň knihy ochrání před poškozením při dlouhé cestě k vám.

20. Vydání knihy vlastním nákladem je dlouhý proces plný milionu drobných kroků, na jehož konci držíte v rukách u svou jedinečnou knihu, do které jste dali všechnu svou lásku a péči. A je to krásný pocit!

Vydáváte knihu a chcete znát všechny zákulisní detaily? Ráda s Vámi vše zkonzultuji (ať už osobně nebo online) a podělím se o své zkušenosti i cenné kontakty. Ozvěte se mi na mail kristina@devceuplotny.cz.

Za krásné fotky patří díky Ladislavě Dovolové.

Newsletter Děvčete u plotny

Přihlašte se k mému newsletteru plnému střípků z mého každodenního života, který vám dorazí jednou za měsíc. A taky dostanete 10% slevu na nákup v mém e-shopu.

Odesláním formuláře souhlasím, že Děvče u plotny uloží a zpracuje mé údaje. Svůj souhlas i odběr novinek můžu kdykoliv zrušit.